Wednesday, December 10, 2008

Cum a aparut "tightloop"?

Hmmm, buna intrebare...poate din cauza pasiunii care nu ma lasa sa dorm linistit nopti la rand sau poate din dorinta de a crea intotdeauna ceva mai bun decat ultima data...adevarul e undeva ascuns in trecutul meu de fanatic al flyfishing-ului si al flycasting-ului...
Istoria "tightloop" incepe undeva in primavara anului 1995, cand mi-am achizitionat prima lanseta de musca, un Shakespeare din fibra compozita, care tin minte ca era destul de greoaie si foarte elastica, evident precizia lanseurilor fiind dezastruoasa. La vremea aceea in Romania era extrem de greu sa gasesti o lanseta de musca acceptabila, iar a acest lucru a durat destul de mult. Am folosit multa vreme o lanseta Balzer IM6 de 3m, cl.5, cu care am si participat la prima competitie nationala, dar care din pacate a ajuns sa fie rupta de amicul meu Zsolt la prima lui partida pe Basca Mare in urma cu multi ani...
Am reusit sa salvez totusi mandrina...
In vara anului 2003, student fiind am reusit sa ajung in Statele Unite, intr-un mic orasel turistic din statul New Hampshire.
Eram la o ora-doua distanta de legendarul nume Orvis si Connecticut River si cateva lacuri superbe din muntii Apalasi...
aici avea sa se nasca marea mea pasiune pentru rodbuilding..am avut ocazia sa stau de vorba cu muscari adevarati, adevarati maestrii ai genului, care au fost prezenti inainte ca flyfishing-ul sa devina industrie, inainte ca productia de lansete sa fie destinata maselor...Acestia m-au sfatuit sa-mi construiesc singur lansetele daca vreau sa am ceva intradevar de calitate..dar au "uitat" sa mentioneze si faptul ca nu va fi usor. Asta aveam insa s-o experimentez pe propria piele...
In toamna anului 2003 reusesc sa-mi construiesc prima lanseta, pe un blank Cabelas pe care am montat vechea mandrina Balzer, care reprezinta un fel de simbol al inceputului in acest minunat sport.
Intr-o traducere mot-a-mot, "tightloop" inseamna "bucla stransa", adica ceea ce firul de musca ar trebui sa deseneze in traiectoria sa in aer in timp ce "transporta" musca artificiala in locul vizat. Cu cat bucla snurului e mai stransa cu atat vom invinge mai usor vantul, vom avea prezentari mai precise si musca va fi ateriza exact acolo unde trebuie. Evident un caster neexperimentat nu va reusi sa faca diferenta intre o lanseta sa spunem "buna" si una "mediocra". Daca avem un casting corect toate aceste diferente se simt imediat, printr-un timing corect si prin faptul ca lanseta se incarca corect, evident cu snurul potrivit. Acest trend al lansetelor ultraperformante apartine lansetelor fast sau chiar mod-fast.
Companiile mari producatoare de lansete high end folosesc aceaste sintagme (ultra-fast action, tight loops, hi line speed) in descrierea avantajelor achizitionarii unor astfel de lansete, mai ales cand vine vorba de lansetele premium care ne rup buzunarul in cazul in care ne hotaram sa achizitionam asa ceva. In plus ele nu sunt intotdeauna ceea ce producatorii pretind a fi. Se stie foarte bine ca lansete superioare au fost dintotdeauna si vor fi in continuare cele construite manual, cu maxima atentie la detalii, pentru ca doua blankuri in aceeasi lungime sau clasa nu sunt identice cand vine vorba mai ales de actiune, care poate sa difere chiar daca doua blankuri sunt date ca fiind identice. De aici rezulta micile diferente pe care custom rodbuilder-ul le vede, iar fabricantul de lansete in serie nu. Evident designerul blankului urmareste sa obtina anumite caracteristici in proiectare, dar daca nu sunt respectate cu strictete toate procedurile de montare si de finisare, rezultatul poate fi unul mai putin bun...
Lansetele "tightloop" au fost create tocmai pe aceste considerente, astfel inlaturandu-se multe din problemele legate de lansetele de fabrica. Pe langa aceastea, ele inseamna mult mai mult decat atat. Ele sunt create din cele mai bune blankuri si componente din industrie, manerele sunt special slefuite din pluta de calitate superioara, de diferite forme si lungimi, care nu sunt intotdeauna prezente la lansetele high end ale marilor producatori.
Estetica finisajelor este la fel de importanta, cel putin pentru mine, precum toate celelalte elemente ale lansetei "custom design", pentru a face diferenta intre o lanseta destinata maselor si una personalizata pentru un anume utilizator, care prin calitatea finisajelor si a componentelor folosite denota eleganta si clasa.




Tightloops!!

No comments: